Center for SamtidsReligion

- indsamler, analyserer og formidler viden om samtidens religion og religiøsitet, globalt og især nationalt.

  • Levende religion repræsenterer sig på mangfoldig vis i forskellige religioner og på tværs af eller uden for institutionaliserede afgrænsninger. Den kommer til udtryk i religiøs praksis og teologiske refleksioner, i diskurser om sandhed og autoritet.
  • Tradition og transformation viser sig i samtidens virkelighed, og foruden teoretiske og metodiske vinkler prioriterer centret empirisk forskning og dokumentation højt.

Centret er et samarbejde mellem den religionsvidenskabelige og de teologiske afdelinger på Teologisk Fakultet ved Aarhus Universitet. Foruden konkrete individuelle og kollektive projekter er centret basis for generelle teologiske og religionsvidenskabelige interesser relateret til samtiden.


SAMTIDSRELIGION - levende religion i en foranderlig verden

En antologi, udkommet i 2012 på Forlaget Univers. 
Se introduktion og indholdsfortegnelse.

RELIGIØS PLURALISME I AARHUS

SEMINAR MANDAG DEN 8. OKTOBER 2012 15:15 - 18 I AUDITORIUM 2, BYGNING 1441 (Tåsingegade 3)

SE PROGRAM. Se også introduktion til opdateringen af projektet.  

RELIGION I DANMARK

- en e-årbog som præsenterer den aktuelle religiøse situation i Danmark med statistikker og artikler. Fjerde årgang af Religion i Danmark (PDF, juni 2012) Se også:

Religion i Danmark 2011 (PDF)
Religion i Danmark 2010 (PDF)

Religion 2.0? (PDF)

CSR-RAPPORT

Marie Bisbjerg: Religiøs fritidsundervisning for børn og unge blandt muslimske grupper i Danmark (udarbejdet til Integrationsministeriet og offentliggjort 1. april 2011)

RELIGION I THY

Et CSR-projekt med BLOG fra ekskursion til Thy, oktober 2010.

FROKOSTSEMINARER 

I løbet af efterårssemesteret 2012 holder Center for SamtidsReligion en række åbne frokostseminarer med særligt emne og oplægsholder. Se også AKTUELT.
9. oktober 2012 kl. 12-13 i Nobelparken, bygning 1453, lokale 415: 
Mikkel Rytter: By the beard of the Prophet: Imitation, reflection and world transformation in a Naqshbandi brotherhood. SE ABSTRACT