Religion i Danmark 2015

i Danmark 2012-2014

Af Marianne Qvortrup Fibiger, ph.d., lektor
Religionsvidenskab, Aarhus Universitet

Allerførst skal det pointeres, at det altid er svært, nærmest umuligt, at lave dækkende kategorier for religioner; også når det gælder religioner i Danmark.

I e-årbogen følger vi den kategorisering, som bruges for godkendte og anerkendte trossamfund, ifølge Ministeriet for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, som har ansvaret for dette område.

I kategorien ”Hinduistiske og hinduistisk inspirerede trossamfund og menigheder” er der en række trossamfund, som ikke umiddelbart opfatter sig selv som hinduistiske. Her kan fx nævnes sikherne, som blev en selvstændig religion i 1400-tallets Indien, bl.a. i Guru Nanaks opgør mod hinduismens kastesystem (se artiklen ”Om sikhisme” af Helene Ilkjær, s. 105-110, Religion i Danmark 2012. Det giver dog mening at bibeholde dem i kategorien, fordi sikhismen er opstået i Indien, og fordi den ud fra nogle overordnede kategorier deler mange lighedstræk med det, der kaldes hinduisme – en religion, som i sig selv er meget svær at kategorisere. Også når det gælder grupper inden for nærværende kategori kan vi konkludere, at der ud fra en overordnet synvinkel ikke er sket de store forandringer inden for det hinduistiske troslandskab i Danmark i dag. Men samtidig sker der nogle ændringer, som peger på en udvikling inden for miljøerne.

Der, hvor der ikke er sket den store ændring, er på antallet af grupper, som har søgt og opnået status som godkendt trossamfund – her er der nærmest status quo sammenlignet med 2012-tallene; men der, hvor der har fundet en relativ stor forandring sted, er på følgende punkter: a) Antallet af hindutempler er vokset fra 3 til 7; b) Hinduer fra bl.a. Sverige, benytter sig af nu af de danske templer; c) Der har fundet en omgruppering af den sikhiske menighed i og omkring København sted; d) En ny og spændende gruppe, Amma Danmark, som kombinerer velgørenhed og tro, synes nu for alvor at etablere sig i Danmark efter at have været veletableret i flere år i andre lande såsom Tyskland, Frankrig England, Irland og USA.

Der har været en vækst i nye hindutempler i Danmark, og vi har valgt at beskrive de to nye srilankansk-tamilske hindutempler på Sjælland, som endnu ikke er blevet godkendt, som trossamfund, men som har intentioner om at søge, og som på alle måder ikke kun fungerer som religiøst mødested for de omkring de 500 srilankansk-tamilske hindufamilier, som bor på Næsted- og Slagelses-egnen, men også for tamiler bosiddende i Malmø. Udover de to nyetablerede templer på Sjælland har de srilankansk-tamilske hinduer i Danmark også etableret to nye templer i Jylland – et i Åbenrå og et i Svenstrup i nærheden af Aalborg. De sidste to er ikke beskrevet nærmere i denne udgave af e-årbogen.

Abirami-templet i Brande og Sree Sithy Vinayakar-templet i Herning, som også var beskrevet i 2012, har nogenlunde samme antal af medlemmer knyttet til, men Abirami-templet bliver også besøgt og støttet af tamilske hinduer fra andre lande, der bl.a. opsøger templet for at blive healet af præstinden, ”Amma”. Sree Sithy Vinayakar templet har nu puja (gudstjeneste) hver dag. Tilsvarende har Bharatiya Mandir i Skovlunde ved København, som stadig er det eneste etablerede trossamfund for indiske hinduer i Danmark, udvidet deres åbningstider og puja-aktivitet. Desuden blev det fremhævet af templets kontaktperson, at en del nepalesiske hinduer i dag benytter sig af templet, ligesom en del indiske hinduer nu også benytter sig af ISKCON (Hare Krishna)-templet i Vanløse.

For det andet har der været en række omgrupperinger og reetableringer af den sikhiske menighed i og omkring København. Vi har ikke kunnet få nye oplysninger om Sikh Foundation, Denmark og grupper under Sikh Foundation..  Til gengæld er Gurdwara Copenhagen (Det Sihkiske Trossamfund) og GurdwaraSiri Guru Singh Sabha, der  på Ministeriets hjemmeside er registeret under navnet Siri Guru Singh Sabha, aktive og dermed beskrevet i det følgende.    For det tredje er der også sket en udskiftning af, hvilke grupper vi har med under den kategori, som kan kaldes ”nye grupper med hinduistisk inspiration”. De to mest etablerede grupper, og som er godkendt som trossamfund, i Danmark er henholdsvis ISKCON (Hare Krishna) -bevægelsen og Brahma Kumaris. Disse to grupper var også beskrevet i år 2012-udgaven. Sai Baba-gruppen har ikke ønsket at deltage denne gang.  Sai Baba-gruppen har i øvrigt også nedtonet sine aktiviteter i Danmark efter Sai Baba døde i 2011. Vi har til gengæld valgt at beskrive en ny og voksende gruppe i Danmark, nemlig Amma Danmark, som dog ikke er godkendt som trossamfund, men som velgørenhedsorganisation, da velgørenhed er et meget vigtigt element for både Amritanandamayi, som er gruppens guru og derfor også for tilhængerne. Vi synes dog, idet gruppen er godkendt som organisation, samtidig med at den har dyrkelsen af en hinduistisk guru som centrum og inspirator for dens velgørenhedsarbejde, kvalificerer den til at komme med i denne oversigt, som lægger vægt på udviklinger bredt inden for disse miljøer.