Yogierne vender hjem

Frokostseminar ved ph.d.-studerende Jacob Sandager, Afd. f. Religionsvidenskab, arrangeret af Center for SamtidsReligion

Tirsdag 13. september 2016,  kl. 12:00 - 13:00

AU, Nobelparken, Bygn. 1453, Lokale 415, Jens Chr. Skous Vej 3

Siden swami Vivekanandas deltagelse på Verdensreligionernes kongres i 1893 i Chicago, USA, har indiske guruer, hvis praksis bygger på hinduistiske praksisformer og trosforestillinger, rejst til Nordamerika og grundlagt spirituelle organisationer der. Flere og flere af disse organisationer er efterfølgende ”vendt hjem” og har grundlagt ashrams i Indien. Jeg vil i dette foredrag på baggrund af mit feltarbejde i Indien præsentere og diskutere nogle af de udfordringer, som organisationerne Sivananda og Ananda er konfronteret med i deres tilbagevenden til Indien. Her vil jeg ikke mindst fokusere på spørgsmålet om autenticitet. Begge organisationer er i et globalt perspektiv konfronteret med udfordringen af at være ’meget hinduistiske’ for mange vesterlændinge og ’meget vestlige’ for mange indere. I dette foredrag vil jeg præsentere, hvordan ovenstående har påvirket organisationernes tilbagevenden til Indien.