v/ Marie Vejrup Nielsen
(Religionsvidenskabeligt Projekt, Bachelor og Speciale, samt baggrund for udvikling af Ph.d.-projekter etc.)
Der mangler generelt forskning om alle religiøse grupper i Danmark!
- Udviklinger i de forskellige grupperinger af godkendte trossamfund. (Eventuelle temaer: en del grupper blandt de kristne er fusioneret med pinsebevægelsen, hvordan er udviklingen af pinsebevægelsen i Danmark? Andre fusioner eller splittelser?
- Migrantgruppers vækst, udvikling og forhold til de godkendte trossamfund (kristne, buddhistiske, hinduistiske, muslimske grupper der kommer her til landet og hvordan de forholder sig til hinanden).
- Fx studier af ukendte migrantgrupper i Danmark: mandæerne, yezidi.
- Kristne migrantkirkers forhold til Folkekirken etc.
- Muslimske grupper: udforskning af de enkelte etniske miljøer (arabiske, somaliske, tyrkiske, pakistanske, bosniske, sunnimuslimske/shiamuslimske) hvordan er de organiseret (adskiller miljøerne sig evt.), hvordan udvikler det muslimske miljø sig (fx gennem dannelse af paraplyorganisationer) og hvordan relaterer muslimske grupper sig til det danske samfund, fx i forhold til at ansøge om godkendelse som trossamfund? Kan man sige noget om hvorvidt moskeer opdrager til demokrati eller det modsatte? Opstår der en form for Folkekirkeislam? Koranskoler: Udbredelse og funktion af? Muslimske kvinders rolle i moskeerne, osv
- Vækst i asiatiske grupper der kommer til DK – udvikling: migrantreligion i DK – større end de etnisk-danske grupper der f.eks. er buddhister etc. hvem er her allerede og på vej ind i godkendelsessystemet?
- Detailstudier af de enkeltgrupper og sammenligninger: nogle grupper har mange præster/ledere pr. medlem (lønnede), andre har få præster/ledere og evt. ulønnede, hvilken former for praksis og situation gemmer der sig bag disse tal? Hvorfor er der så mange vielser i den norske og svenske kirke i DK (hvem bliver viet her og hvorfor).
- Konflikter om autoritet og identitet: Cases lige nu hinduer og sikher i konflikt: spørgsmål: hvem er det der er i konflikt og om hvad? Hvordan afspejler disse konflikter spørgsmålet om autoritet over tradition og religion og hvordan afspejler de disse grupper situation i Danmark?
- Jehovas vidner: stort trossamfund, i nedgang: behov for undersøgelser af denne gruppe generelt.
- Hvem er de ”ikke-godkendte”, hvad og hvordan kan vi få informationer om de alle de andre trossamfund? Og her også de grupper som får meget opmærksomhed såsom Evangelist og Faderhuset – hvad er der på spil her?
- Kategorien ”godkendte trossamfund” – hvornår er de forskellige grupper kommet på listen og hvordan? Hvordan afspejler det statens syn på religion etc.? Hvad ligger der i denne kategori for de grupper der søger om godkendelse? Vil flere og flere søge om denne godkendelse eller hvordan vil udviklingen blive? Og undersøgelse af visse grupper som det kan undre er på listen: de nordiske folkekirker, missionsgrupper etc.
- ”lived religion” jf. Meredith McGuire og andre – hvordan undersøger vi den danske befolknings religion/religiøsitet når den ligger uden for organisationer og institutioner?
- Medlemsbegrebet – hvem spiller denne kategori en rolle for og for hvem er det mindre vigtigt?
- Religion og Region – hvordan ser forskellige regioner i Danmark ud når det gælder religiøse grupper? F.eks. feltstudier af by-land, øst-vest i DK etc.
- Folkekirken – vi mangler detaljerede studier, af enkelte menigheder, mindre grupper etc. – udviklingslinjer, f.eks. nye aktivitetsmønstre etc., og undersøgelser af udviklingen i medlemstal i forhold til kirke og stat, og undersøgelser af Folkekirken i relation til migrantmenigheder. Også undersøgelser af gamle vs. nye grupperinger, samt repræsentationer og diskussioner om Folkekirken, jf. Brorson-kirken og hellighedsbegrebet, stat og kirke-forhold etc.