På denne side kan du finde forskellige forståelsesrammer for, hvordan religiøse skrifter og tradiitoner udlægges og hvad det betyder for positioneringen mellem religion og stat.
Konservativ | Pluralistisk | Relativistisk | ||
Forhold til omverdenen | Socialbevægelsesreligion: afstandstagen fra staten og afvisning af det 'sekulære projekt', fordi det går imod den 'rette' lære | Institutionel religion: knyttet til staten og tilpasser sig den ramme, samfundet tilbyder | Institutionel religion: knytter sig til staten og tilpasser sig den ramme, samfundet tilbyder | Socialbevægelsesreligion: afstandstagen fra staten og dennes forestillinger om 'rigtigt' og 'forkert' - vil ophæve grænserne, fordi alle værdier er lige gode' |
Forhold til andre religioner | Afviser forbindelse til andre religioner, fordi der kun er én sand religion, som har adgang til den ultimative sandhed. Klare skel mellem 'os' og 'dem', 'sandt' og 'falsk'. Søger at omvende andre, fordi omvendelse (konvertering) er frelse. | Anerkender at andre findes og tolererer disse, men har ikke som udgangspunkt en masse med dem at gøre "I har jeres sandhed, vi har vores". | Foretrækker medlemskab i én stor religiøs tradition som et kulturelt anker. Opretholder en åben interreligiøs dialog med andre og anerkender de store forskelle i 'truth claims', men vil kun være i dialog, så længe der ikke er for langt til de etabledere, sociale normer. | Anerkender alle trossamfund og alles ret til at mene og tænke hvad de vil, også når det går imod samfundets etablerede normer. Alle værdier og praksisser er lige gode. Ønsker at ophæve grænsen mellem 'os' og 'dem' i alle dens afskygninger. |
Forhold til moderniteten | Praktiserer egen udvalgt version af moderniteten med plads til ultimative sandheder og en tidløs historieforståelse. | Forsøger at tilpasse sig moderniteten og globaliseringen, så de bliver dele af den institutionaliserede religions virkelighed. | Forholder sig meget åbent til samtidens globale problemer og ønsker at være en del af løsningen. | Bevæger sig mellem forskellige definitioner af moderniteten. Er modstander af dogmer og det, der bygger på den 'rationelle viden' og forestillinger og 'sandt' og 'falsk', 'rigtigt' og 'forkert'. |
Fra Geoffroy, Martin 2004, "Theorizing religion in the global age: A typological analysis", International Journal of Politics, Culture and Society, 18(1-2), 33-46
Nedenfor præsenteres forskellige tilgange til islams rolle i samfundet, og om den overhovedet skal have en. Alle de nedenfor præsenterede modeller er idealtyper og passer sjældent 1:1 med virkeligheden.
Kan yderligere underinddeles i en række kategorier, men beskrivelserne af de vigtigste tendenser fremgår her som beskrevet af Olivier Roy (2004).
Malik Larsen har i sin artikle "Danmarks nye muslimske intellektuelle - en ny islamisk autoritet?" (2017) beskæftiget sig med fortolkninger af islam og islams rolle i samfundet blandt danske muslimer. Modellen ses herunder. Hvor hører de ovenfor nævnte tilgange (eller andet materiale) til i modellen?
(OBS 'islamister' i modellen beskriver ikke det samme som i Olivier Roys terminologi).